Terminale do sprzedaży biletów za pomocą zbliżeniowych kart płatniczych zostały zamontowane i uruchomione w autobusach TPBUS. Obecnie system obejmuje już wszystkich operatorów, których autobusy kursują na liniach podmiejskich ZTM. Dzięki terminalom podróżując po Poznaniu i aglomeracji można kupić jednorazowy bilet czasowy lub 24-godzinny przy użyciu zbliżeniowej karty płatniczej lub smartfona obsługującego technologię HCE lub NFC.
Na jakich liniach zapłacisz za bilety kartą?
Mennica Polska S.A., która jest operatorem Open Payment System, zamontowała i uruchomiła terminale w autobusach na liniach nr: 258, 801, 802, 803, 804, 811, 812, 813, 821, 882, 886, 889.
Spełniamy oczekiwania pasażerów
Nowy system znacznie rozszerza sieć sprzedaży, ponieważ nie ma potrzeby zakupu papierowego biletu przed wejściem do pojazdu. Należy pamiętać o tym, że bilet nie jest drukowany, a terminal nie drukuje potwierdzenia transakcji.
Nowość jest nie tylko istotna dla pasażerów, ale także dla przewoźników. Możliwość zakupu biletu w terminalu oznacza, że na liniach podmiejskich już nie będzie sprzedaży biletów jednorazowych przez kierowców. Prowadzący pojazdy będą się mogli skoncentrować wyłącznie na kierowaniu autobusem. To z pewnością poprawi płynność funkcjonowania komunikacji, nie będziemy mieli przestojów wynikających z obsługi biletowej przez kierowcę.
Wybierz, zbliż i jedź – system jest wygodny i prosty
Dla pasażerów uruchomienie możliwości zakupu biletu w autobusie lub tramwaju to oszczędność czasu i większa wygoda korzystania z transportu publicznego. Jak to działa? Po wejściu do autobusu lub tramwaju, na ekranie przyjaźnie zaprojektowanego terminala, wystarczy wybrać bilet, a następnie przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub smartfon obsługujący technologię HCE lub NFC. Akceptacja transakcji trwa tylko pół sekundy. To prosty, szybki i ekologiczny sposób kupowania biletu w komunikacji podmiejskiej i miejskiej.
Pakiet informacji dotyczący nowej możliwości zakupu biletów znajduje się na specjalnie stworzonym PORTALU PASAŻERA www.opspoznan.pl, w którym będzie można np. sprawdzić historię zakupionych biletów, wystąpić o fakturę czy złożyć reklamację.
Jak będzie wyglądać kontrola biletów?
Jeśli transakcja będzie wykonana kartą zbliżeniową to właśnie ta karta powinna zostać przyłożona do czytnika kontrolera. Jeśli podróżny będzie płacił za bilet smartfonem z podpiętą kartą, wówczas do czytnika kontrolera będzie trzeba zbliżyć telefon pamiętając żeby mieć włączony NFC. Ważność swojego biletu będzie można sprawdzić w terminalu zainstalowanym w autobusie lub tramwaju, którym aktualnie podróżujemy.
Dla każdej transakcji zakupu biletu system generuje specjalny numer, tzw. token w postaci ciągu znaków. W przypadku kontroli uprawnienie do przejazdu potwierdzamy kartą płatniczą lub urządzeniem mobilnym, w zależności od tego w jaki sposób realizowaliśmy transakcję. W praktyce osoba kontrolująca nie ma dostępu ani do numeru karty ani do środków na koncie pasażera. Po zbliżeniu karty lub smartfona do czytnika kontroler dostaje jedynie potwierdzenie, czy w momencie kontroli dany pasażer posiada zakupiony i ważny bilet.
Więcej informacji na stronie internetowej ZTM Poznań.