W związku z dynamicznym rozwojem Gminy Tarnowo Podgórne, wspólnie z Zarządem Transportu Miejskiego w Poznaniu i Spółką TPBUS opracowany został projekt reorganizacji sieci transportu publicznego.
Zasadnicza część kształtu systemu transportu zbiorowego na terenie Gminy funkcjonuje od czasu integracji z transportem Miasta Poznania tj. od 1 stycznia 2017 r. Od tego czasu liczba mieszkańców Gminy zwiększyła się o ponad 8 tys., przybyło nowych miejsc pracy, a część dróg została rozbudowana lub wybudowana od nowa. Na przestrzeni lat (od 2017 r.) zmieniły się też cele podróży – już nie tylko Miasto Poznań, ale również miejsca w naszej Gminie – Pałac Jankowice, Tarnowskie Termy i Tarnowskie Tężnie, czy chociażby szkoły średnie. To stanowiło główne przesłanki do podjęcia prac nad projektem reorganizacji sieci transportu publicznego Gminy Tarnowo Podgórne.
Proponowane zmiany mają przede wszystkim na celu:
- Poprawę dostępności do transportu zbiorowego – likwidacja „białych plam”,
- Skrócenie czasu przejazdu w niektórych relacjach, zwłaszcza najdalej położonych wsi,
- Zwiększenie częstotliwości kursów, szczególnie w miejscach intensywnie rozwijających się,
- Poprawę dojazdu do zakładów pracy,
- Wprowadzenie alternatywnego dla Ogrodów punktu docelowego w Poznaniu.
Zmiany będą wprowadzane etapowo, w zależności od czasu realizacji nowych przystanków, możliwości finansowych Gminy, a także możliwości kadrowych i taborowych Spółki TPBUS.
Poniżej podajemy najważniejsze założenia projektu:
- Linia nr 801 – połączenie z linią nr 889 jako nowa linia nr 822,
- Linia nr 802 – bez zmian,
- Linia nr 803 – po uruchomieniu linii nr 805 w pełnym zakresie likwidacja wjazdów do ronda przy ul. Batorowskiej, wjazdy pod szkołę w Przeźmierowie na wybranych kursach,
- Linia nr 804 – skierowanie linii do ulicy Dworskiej w Sierosławiu zamiast do działek; likwidacja wariantowych wjazdów do Lusowo/Kościół (zwiększona obsługa Lusowa przez dodatkowe linie),
- Linia nr 805 – nowa linia na trasie: Tarnowo Podgórne Modrakowa – Tarnowo Podgórne Centrum – Lusowo Wierzbowa – Batorowo Batorowska – Wysogotowo Bukowska – Wysogotowo Skórzewska – Poznań Malwowa – Poznań Junikowo (docelowo, po zapewnieniu przejezdności dla autobusów, trasa przebiegać będzie ulicą Batorowską w Wysogotowie i Skórzewie oraz ulicą Poznańską w Skórzewie); w I etapie zakładane są kursy co 2 godziny (docelowo: co godzinę),
- Linia nr 811 – zmiana trasy w Lusówku – skierowanie wszystkich kursów od Jankowic przez Os. Morskie do Os. Rozalin; wjazdy do CH Auchan;
- Linia nr 812 – pominięcie wjazdów do Auchan i przystanków w Poznaniu z wyjątkiem Przelot i Tatrzańska (skrócenie czasu przejazdu o ok. 6-7 minut)
- Linia nr 813 – pominięcie wjazdów do Kokoszczyna, CH Auchan i przystanków w Poznaniu z wyjątkiem Przelot i Tatrzańska (skrócenie czasu przejazdu o ok. 6-10 minut)
- Linia nr 814 – nowa linia wydzielona z części kursów linii nr 811, na trasie Lusówko Os. Rozalin – Lusówko Os. Morskie – Tarnowo Podgórne Centrum – Sady Poznańska – Swadzim Poznańska – Przeźmierowo Poznańska – Baranowo Poznańska – Poznań Dąbrowskiego – Poznań Ogrody, z pominięciem Rumianka i przystanków w Poznaniu z wyjątkiem Przelot i Tatrzańska,
- Linia nr 815 – nowa linia na trasie: Lusówko – Tarnowo Podgórne Sowia (bez wjazdu do Centrum) – Lusowo Wierzbowa – Lusowo Poznańska – Sady Lusowska – Sady Poznańska (droga serwisowa) – Swadzim Poznańska (wieś) – Przeźmierowo Poznańska – Baranowo Poznańska – Poznań Dąbrowskiego – Poznań Ogrody; obsługa strefy przemysłowej w rejonie ulicy Sowiej w Tarnowie Podgórnym i rejonie ulicy Rolnej w Sadach oraz szkoły w Lusowie; zakładane są 3 kursy rano, 4 kursy po południu i 1 kurs wieczorem),
- Linia nr 821 – zmiana trasy – od Tarnowa Podgórnego Centrum linia zostanie skierowana przez ul. Szkolną oraz ul. 27 Grudnia i dalej przez Górę do Kokoszczyna
- Linia nr 822 – nowa linia, która powstanie z połączenia linii nr 801 i 889 na trasie Poznań Ogrody – Poznań Dąbrowskiego – Baranowo Os. Rubinowe – Przeźmierowo Kościelna/Lotnicza – Przeźmierowo Rynkowa – Baranowo Wypoczynkowa – Chyby Kasztanowa/Szamotulska – Chyby Szkolna; zakładane są kursy w godzinach szczytu co około 30/40 min w roku szkolnym i co ok. 60/80 minut w wakacje,
- Linia nr 825 – bez zmian,
- Linia nr 826 – likwidacja linii, kursy przejęte przez linię nr 805,
- Linia nr 881 – ograniczenie kursów pokrywających się z liniami nr 805, 821 i 882,
- Linia nr 882 – skierowanie przez ul. Szkolną i ul. 27 Grudnia do Tarnowskich Term, zwiększenie liczby kursów, skomunikowanie z pociągami w Rokietnicy,
- Linia nr 886 – bez zmian,
- Linia nr 889 – połączenie z linią nr 801 jako nowa linia nr 822,
- Linia nr 890 – nowa linia zastępująca linię 811 na trasie Tarnowo Podgórne Termy – Jankowice – Lusówko Sierosławska – Sierosław Prosta; zakładanych jest 11 kursów w dni robocze.
Dodatkowo, planowane jest wprowadzenie honorowania biletów okresowych ZTM w Poznaniu (PEKA) ważnych na strefy A+B+C w autobusach PKS w Poznaniu, na razie pilotażowo na trasie Sierosław – Poznań, dzięki czemu mieszkańcy Sierosławia będą mogli skorzystać na podstawie jednego biletu zarówno z autobusów linii nr 804, jak również z 17 kursów szybkiego połączenia z dworcem autobusowym w centrum Poznania.
Uwagi dotyczące proponowanych zmian można przesyłać do dnia 16 grudnia 2024 r. na adres e-mailowy uwagi@tpbus.com.pl.