„Świat i my” to tytuł jubileuszowej edycji projektu artystyczno-edukacyjnego Teatr w Każdej Wiosce. Po raz dwudziesty dzieci i młodzież spotykają się w świetlicach wiejskich i gminnych ośrodkach kultury, by przygotować spektakle, które zaprezentowane zostaną podczas finału w dniach 1-3 kwietnia 2022.
1 KWIETNIA 2022 (piątek) godz. 17-20
> GRUPA TEATRALNA Z LUSOWA
„Baśń o Rycerzu bez Konia” na podstawie sztuki Marty Guśniowskiej; reżyseria: Mariola Ryl – Krystianowska; muzyka: Robert Łuczak.
Główny bohater nie ma konia i jest z tego powodu bardzo nieszczęśliwy. Postanawia zatem wyruszyć w daleki świat, aby odnaleźć rumaka. Tymczasem w sąsiednim królestwie żyje koń bez rycerza. Dlaczego koń nie ma rycerza? Bo ma wieczną czkawkę i przez to żaden z rycerzy nie chce go. Bo jakże by to wyglądało, szacowny rycerz na czkającym koniu? Dlatego koń również wyrusza w świat, aby odnaleźć swojego rycerza. Obaj przeżyją spotkanie z niebezpiecznymi łotrami, krwiożerczym nietoperzem, smokiem, czarodziejką, magicznym drzewem. Czy nasi bohaterowie po tych licznych przygodach się odnajdą? Czego ich ta podróż nauczy? Tego właśnie się dowiecie.
„Baśń o Rycerzu bez Konia” na podstawie sztuki Marty Guśniowskiej; reżyseria: Mariola Ryl – Krystianowska; muzyka: Robert Łuczak.
Główny bohater nie ma konia i jest z tego powodu bardzo nieszczęśliwy. Postanawia zatem wyruszyć w daleki świat, aby odnaleźć rumaka. Tymczasem w sąsiednim królestwie żyje koń bez rycerza. Dlaczego koń nie ma rycerza? Bo ma wieczną czkawkę i przez to żaden z rycerzy nie chce go. Bo jakże by to wyglądało, szacowny rycerz na czkającym koniu? Dlatego koń również wyrusza w świat, aby odnaleźć swojego rycerza. Obaj przeżyją spotkanie z niebezpiecznymi łotrami, krwiożerczym nietoperzem, smokiem, czarodziejką, magicznym drzewem. Czy nasi bohaterowie po tych licznych przygodach się odnajdą? Czego ich ta podróż nauczy? Tego właśnie się dowiecie.
> GRUPA TEATRALNA Z JANKOWIC
„Naukowcy” scenariusz i reżyseria: Weronika Świt; muzyka: Paweł Rogoża.
Naukowcy to opowieść o losach pewnej klasy. Szaleni nauczyciele pracują nad maszyną, która mogłaby zmieniać ludzkie serca na lepsze. Trafiają na Wredotę Dorotę, prawdziwie paskudnie postępującą dziewczynę. Ich maszyna nie jest jednak w pełni gotowa. Jak skończy się eksperyment na żywym człowieku i niegotowym sprzęcie?
„Naukowcy” scenariusz i reżyseria: Weronika Świt; muzyka: Paweł Rogoża.
Naukowcy to opowieść o losach pewnej klasy. Szaleni nauczyciele pracują nad maszyną, która mogłaby zmieniać ludzkie serca na lepsze. Trafiają na Wredotę Dorotę, prawdziwie paskudnie postępującą dziewczynę. Ich maszyna nie jest jednak w pełni gotowa. Jak skończy się eksperyment na żywym człowieku i niegotowym sprzęcie?
> GRUPA TEATRALNA Z RUMIANKA
„Na pełnym morzu” na podstawie sztuki Sławomira Mrożka; reżyseria: Grzegorz Babicz: muzyka: Jarek Krawczyk.
Czy Sławomir Mrożek byłby zadowolony z faktu, że jego sztukę realizuje się w konwencji gry komputerowej? Widzu, czy Małego Średni i Gruby mogą zjeść? TAK czy NIE? Czy ma się zdarzyć cud? TAK czy NIE? Czy…? TAK czy NIE? Widzu, zdecyduj!
„Na pełnym morzu” na podstawie sztuki Sławomira Mrożka; reżyseria: Grzegorz Babicz: muzyka: Jarek Krawczyk.
Czy Sławomir Mrożek byłby zadowolony z faktu, że jego sztukę realizuje się w konwencji gry komputerowej? Widzu, czy Małego Średni i Gruby mogą zjeść? TAK czy NIE? Czy ma się zdarzyć cud? TAK czy NIE? Czy…? TAK czy NIE? Widzu, zdecyduj!
2 KWIETNIA 2022 (sobota) godz.10-13.
Część pierwsza
> GRUPA TEATRALNA Z PRZEŹMIEROWA
„Wielki mały świat” scenariusz: Zespół; reżyseria: Justyna Dolatowska – Wolny; muzyka: Paweł Rogoża.
Współczesna rzeczywistość nastolatka: kłótnie z rodzicami, zderzenie z otaczającą rzeczywistością, brak zrozumienia, poszukiwanie siebie, to tematy poruszane w sztuce, której inspiracją jest książka Antoine de Saint-Exupéry’ego „Mały Książę”. Przez nastoletnie problemy poprowadzi widza Emka, czyli Mała Księżniczka – dziewczynka, która po kłótni z rodzicami postanawia uciec z domu do „wielkiego świata”.
> GRUPA TEATRALNA Z PRZEŹMIEROWA
„Wielki mały świat” scenariusz: Zespół; reżyseria: Justyna Dolatowska – Wolny; muzyka: Paweł Rogoża.
Współczesna rzeczywistość nastolatka: kłótnie z rodzicami, zderzenie z otaczającą rzeczywistością, brak zrozumienia, poszukiwanie siebie, to tematy poruszane w sztuce, której inspiracją jest książka Antoine de Saint-Exupéry’ego „Mały Książę”. Przez nastoletnie problemy poprowadzi widza Emka, czyli Mała Księżniczka – dziewczynka, która po kłótni z rodzicami postanawia uciec z domu do „wielkiego świata”.
>GRUPA TEATRALNA Z WYSOGOTOWA
„Ludzkie zwyczaje” scenariusz i reżyseria: Zespół; muzyka: Jarek Krawczyk
Planeta Ziemia – kiedyś kraina piękna, dzisiaj kraina śmieci. Czy jako ludzkość dbamy o naszą planetę? Każdy z nas odpowie „TAK”, ale gdy popatrzymy wokół siebie, okaże się, że otacza nas wiele przedmiotów, co więcej – wiele, wiele, wiele z nich jest z plastiku. Czy po tej refleksji odpowiedź na wyżej postawione pytanie będzie brzmiała tak samo?
„Ludzkie zwyczaje” scenariusz i reżyseria: Zespół; muzyka: Jarek Krawczyk
Planeta Ziemia – kiedyś kraina piękna, dzisiaj kraina śmieci. Czy jako ludzkość dbamy o naszą planetę? Każdy z nas odpowie „TAK”, ale gdy popatrzymy wokół siebie, okaże się, że otacza nas wiele przedmiotów, co więcej – wiele, wiele, wiele z nich jest z plastiku. Czy po tej refleksji odpowiedź na wyżej postawione pytanie będzie brzmiała tak samo?
>GRUPA TEATRALNA Z CERADZA KOŚCIELNEGO
„Widziałem ostatnią pszczołę” scenariusz: Zespół i Alicja Piasecka; reżyseria: Alicja Piasecka; muzyka: Paweł Rogoża.
Świat to planeta. Świat to ja. Świat to odgrywanie roli. My – ludzie jesteśmy głupi i nieodpowiedzialni, nieekologiczni czy po prostu normalni? Rozważania na ten temat doprowadziły nas do stworzenia spektaklu o pszczołach. Co jest ważniejsze: pszczoły czy ludzie? Czy pszczoły są potrzebne, czy tylko żądlą? Jak wyglądałby świat bez pszczół? Gdzie jest ostatnia pszczoła? Odpowiedzi i pytania znajdziecie na scenie.
„Widziałem ostatnią pszczołę” scenariusz: Zespół i Alicja Piasecka; reżyseria: Alicja Piasecka; muzyka: Paweł Rogoża.
Świat to planeta. Świat to ja. Świat to odgrywanie roli. My – ludzie jesteśmy głupi i nieodpowiedzialni, nieekologiczni czy po prostu normalni? Rozważania na ten temat doprowadziły nas do stworzenia spektaklu o pszczołach. Co jest ważniejsze: pszczoły czy ludzie? Czy pszczoły są potrzebne, czy tylko żądlą? Jak wyglądałby świat bez pszczół? Gdzie jest ostatnia pszczoła? Odpowiedzi i pytania znajdziecie na scenie.
2 KWIETNIA 2022 (sobota) godz. 15-18.
Część druga
> GRUPA TEATRALNA Z SADÓW
„Podmorze” scenariusz: Zespół i Arkadiusz Kos; reżyseria: Arkadiusz Kos; muzyka: Jarek Krawczyk Planeta Ziemia przeszła transformację. Wskutek zanieczyszczenia środowiska, topniejące lodowce przyczyniły się do zniknięcia lądów. Ludzkość, podczas procesu zatapiania, przystosowała się do życia pod wodą. A tam zwierzęta i roślinność współistnieją z wszechobecnym plastikiem i innymi odpadkami minionej cywilizacji. Na powierzchni wody pływa ogromna, jedyna wyspa. Zbudowana jest ze śmieci. Czy mieszkańcom podwodnych krain uda się na nią dostać? Czy sprawią, że przyroda odrodzi się na nowo? Przedstawienie „Podmorze”, oparte na teatrze ruchu, tańca, pantomimy i grze świateł, spróbuje odpowiedzieć na te i inne pytania.
„Podmorze” scenariusz: Zespół i Arkadiusz Kos; reżyseria: Arkadiusz Kos; muzyka: Jarek Krawczyk Planeta Ziemia przeszła transformację. Wskutek zanieczyszczenia środowiska, topniejące lodowce przyczyniły się do zniknięcia lądów. Ludzkość, podczas procesu zatapiania, przystosowała się do życia pod wodą. A tam zwierzęta i roślinność współistnieją z wszechobecnym plastikiem i innymi odpadkami minionej cywilizacji. Na powierzchni wody pływa ogromna, jedyna wyspa. Zbudowana jest ze śmieci. Czy mieszkańcom podwodnych krain uda się na nią dostać? Czy sprawią, że przyroda odrodzi się na nowo? Przedstawienie „Podmorze”, oparte na teatrze ruchu, tańca, pantomimy i grze świateł, spróbuje odpowiedzieć na te i inne pytania.
> GRUPA TEATRALNA Z BARANOWA
„Dżololina” scenariusz i reżyseria: Zespół; muzyka: Jarek Krawczyk.
Dżololina to piękna kraina, pełna kolorów i radości; do momentu aż przybyli do niej oni – Zaświatowcy. Czy Dżololina nadal zostanie kolorowa, czy opanuje ją czerń? Zobaczcie sami.
„Dżololina” scenariusz i reżyseria: Zespół; muzyka: Jarek Krawczyk.
Dżololina to piękna kraina, pełna kolorów i radości; do momentu aż przybyli do niej oni – Zaświatowcy. Czy Dżololina nadal zostanie kolorowa, czy opanuje ją czerń? Zobaczcie sami.
> GRUPA TEATRALNA Z KOKOSZCZYNA
„Jeden złożony z wielu” scenariusz i reżyseria: Maciej Woźniak; muzyka: Paweł Rogoża.
Historia, w której staramy się odnaleźć siebie, to co nas tworzy, co jest ważne dla nas, ale i dla świata. To jak puzzle – aby obrazek był cały, potrzeba wszystkich elementów. To opowieść o walkach, które toczymy, naszych zainteresowaniach, światopoglądach, wartościach. Może odnajdziesz tu siebie?
„Jeden złożony z wielu” scenariusz i reżyseria: Maciej Woźniak; muzyka: Paweł Rogoża.
Historia, w której staramy się odnaleźć siebie, to co nas tworzy, co jest ważne dla nas, ale i dla świata. To jak puzzle – aby obrazek był cały, potrzeba wszystkich elementów. To opowieść o walkach, które toczymy, naszych zainteresowaniach, światopoglądach, wartościach. Może odnajdziesz tu siebie?
3 KWIETNIA 2022 (niedziela) godz.10-14
> GRUPA TEATRALNA Z BATOROWA
„Oranżada” scenariusz i reżyseria: Michał Kokorzycki; muzyka: Jarek Krawczyk.
ORANŻADA to nasza wspólnota, nasze małe państwo. Żyjemy w niej słodko, aromatycznie, regularnie i prawie naturalnie. Czy się rozwijamy? Z pewnością nie. Czy jesteśmy szczęśliwi? Trudne pytanie. Na pewno jednak jesteśmy bezpieczni. Tylko czy to wystarczy? Termin przydatności do SPO-ŻYCIA musi się kiedyś skończyć.
„Oranżada” scenariusz i reżyseria: Michał Kokorzycki; muzyka: Jarek Krawczyk.
ORANŻADA to nasza wspólnota, nasze małe państwo. Żyjemy w niej słodko, aromatycznie, regularnie i prawie naturalnie. Czy się rozwijamy? Z pewnością nie. Czy jesteśmy szczęśliwi? Trudne pytanie. Na pewno jednak jesteśmy bezpieczni. Tylko czy to wystarczy? Termin przydatności do SPO-ŻYCIA musi się kiedyś skończyć.
> GRUPA TEATRALNA Z LUSÓWKA
|Potrzeba|słów| scenariusz i reżyseria: Adrianna Mańczak-Rogoża; muzyka: Paweł Rogoża.
Pamiętasz przygody Karusi i Piaskowego Wilka? Językiem teatru chcemy jedną z nich opowiedzieć dzieciom i dorosłym. Tę o granicach. O tym, po co są i jak mądrze je wyznaczać w ŚWIECIE, skonfrontowanym z naszym JA.
|Potrzeba|słów| scenariusz i reżyseria: Adrianna Mańczak-Rogoża; muzyka: Paweł Rogoża.
Pamiętasz przygody Karusi i Piaskowego Wilka? Językiem teatru chcemy jedną z nich opowiedzieć dzieciom i dorosłym. Tę o granicach. O tym, po co są i jak mądrze je wyznaczać w ŚWIECIE, skonfrontowanym z naszym JA.
> GRUPA TEATRALNA Z SIEROSŁAWIA
„Unfollow, czyli zemsta Mikołaja Kopernika” scenariusz i reżyseria: Joanna Witczak; muzyka: Jarek Krawczyk.
Co się stanie, jeżeli kurek z followami, subskrypcjami, lajkami, serduszkami, zostanie zakręcony? Co, jeżeli nie będzie można nałożyć filtra na twarz? Photoshop nie wygładzi skóry, do życia zostanie powołany ruch Antyyoutubowy, a z ust influencerów będzie wypływać wyłącznie – niewyretuszowana – prawda? Haker mocno namieszał w świecie Youtube’a, domagając się uczciwości i odzyskania dobrego imienia… Mikołaja Kopernika.
„Unfollow, czyli zemsta Mikołaja Kopernika” scenariusz i reżyseria: Joanna Witczak; muzyka: Jarek Krawczyk.
Co się stanie, jeżeli kurek z followami, subskrypcjami, lajkami, serduszkami, zostanie zakręcony? Co, jeżeli nie będzie można nałożyć filtra na twarz? Photoshop nie wygładzi skóry, do życia zostanie powołany ruch Antyyoutubowy, a z ust influencerów będzie wypływać wyłącznie – niewyretuszowana – prawda? Haker mocno namieszał w świecie Youtube’a, domagając się uczciwości i odzyskania dobrego imienia… Mikołaja Kopernika.
> GRUPA TEATRALNA Z TARNOWA PODGÓRNEGO
„Handlarz twarzy” na podstawie sztuki Pawła Sarbinowskiego; reżyseria: Anna Dzięcioł; muzyka: Paweł Rogoża.
Matylda żyje w świecie, w którym rządzą zasady: „Ten kto pogardza innymi, wzbudza podziw i szacunek. Ten kto ukrywa swoje emocje, ma władzę nad innymi. Ten kto ma maskę zamiast twarzy, jest wyjątkowy”. Matylda nie ma maski, jest dobra, wrażliwa i szanuje innych. Czy uda się jej przetrwać w tym świecie, zachowując swoją twarz?. Zobaczymy.
„Handlarz twarzy” na podstawie sztuki Pawła Sarbinowskiego; reżyseria: Anna Dzięcioł; muzyka: Paweł Rogoża.
Matylda żyje w świecie, w którym rządzą zasady: „Ten kto pogardza innymi, wzbudza podziw i szacunek. Ten kto ukrywa swoje emocje, ma władzę nad innymi. Ten kto ma maskę zamiast twarzy, jest wyjątkowy”. Matylda nie ma maski, jest dobra, wrażliwa i szanuje innych. Czy uda się jej przetrwać w tym świecie, zachowując swoją twarz?. Zobaczymy.
—————
Scenografia: Maria Magdalena Wawrzyńczyk
Choreografia: Beata Bąblińska
Opieka wokalna: Adrianna Mańczak Rogoża
Koordynator: Grażyna Smolibocka
Choreografia: Beata Bąblińska
Opieka wokalna: Adrianna Mańczak Rogoża
Koordynator: Grażyna Smolibocka
WSTĘP WOLNY